"On vaikea valmistaa mitään hyvää kehnoista aineksista,
mutta on varsin helppoa tärvellä ensiluokkaiset ainekset"Charles Gundel

sunnuntai 14. marraskuuta 2010

Isän päivän aatto



Piti vähän harjoitella isänpäivän ruuanlaittoa. Tehtiin lauantain päivälliseksi, hirvenpihvit kanttarellirisoton kera. Risotto on tehty normaalinrisoton tapaan vain kanttarellit lisätty alkuvaiheessa. Pihvit käväsivät pannulla kera konjakin, mausteeksi rosmariinia, pippuria ja suolaa. Hyvin maistuivat.

lauantai 6. marraskuuta 2010

Välillä tännekkin



Muutama päivä vietty Bangkokin tunnelmissa. Tutustumista koulumaailmaan. Nautittu hyvää ruokaakin niistä myöhemmin lisää.

sunnuntai 11. heinäkuuta 2010

Kesän avaus hampurilaiset



Kesän avauksen hampurilais kekkerit veneähtivät aika pitkälle normaalista. Tosin kelit alkavat kyllä olla vasta nyt kesäiset. Olen pitkään käyttänyt pihvien ohjeena Jamie Oliverin kirjasta "Alastoman kokin paluu" löytyvää Botham-purilaisen ohjetta, sillä tavalla pihvit kun maistuvat mielestämme mahtavilta. Nyt vielä grillasin ne hiiligrillillä niin niihin saatiin kunnon grillaus aromi.

Botham-purilaiset
1 kg paistjauhelihaa
2 keskikokoista punasipulia(kuori ja silppua)
2 munaa
1-2 kourallista leivänmuruja(käytin ruiskorppujauhoja)
1 rkl korianterinsiemeniä murskattuna
1 pieni hyppysellinen jeeraa
1 kukkurapäinen tl dijon sinappia
suolaa ja vastarouhittua mustapippuria

Sekoita kaikki aineet. Käytä leivän muruja tarpeen mukaan sitomaan ja keventämään taikinaa. Muotoile haluasimasi kokosiksi pihveiksi. Paista uunissa 230 astetta tai grillissä. Mukaan haluamisia lisukkeuta kuten cheddaria, salaattia, punasipulia ja majoneesia.

tiistai 29. kesäkuuta 2010

Kesäisiä salaatteja


Vihdoinkin lämpö suosii lomalaista. Lämpimällä tulee syötyö kevyemmin. Nytkin lounaaksi tekaisin oman version maalaissalaatista. Salaattipohjaan tomaatia, ilman siemeniä. Kurkku samoin ilman siemeniä kuutioina, punasipulia ja paprikaa. Mukaan keitetyt kananmunat ja keittokinkkua (purkista) kuutioina. sit vielä sinappinen kastike sekaan, hyvin maistui helle päivän lounaana.

perjantai 18. kesäkuuta 2010

Yrttejä-Rosmariini



Rosmariini onkin varsin hyvällä mallilla, joten sitä piti ruveta käyttämään. Ekaksi milen kätköistä nousi ajatus tuoreesta focasiasta, päällä rosmariinia ja suolaa. Eikun hyllystä Jamie Oliverin kirja esiin ja sieltä perusleipä taikinan ohje esiin ja vaivaamaan.Osan jauhoista korvasin vehnänleseellä, näin tulee enempi kuituja. Vaivaamisen ja kohottelun jälkeen pellille ja päälle nin ihanaa rosmariinia, hyvää suolan kukkaa(Pariisin tuliaisia) ja sopivasti oliiviöljyä.



Uuniin muutamaksi kymmeneksi minuutiksi ja sit vielä maltaa odottaa, niin nautinto on valmis.Menee ihan sileenkin, mutta väliin voi tietysti laittaa vaikka mozzarellaa ja tomaattia.

Yrttejä-Baslika

Kovaa vauhtia yrtit ovat kasvamassa, mutta vauhti ei riitä joten oli pakko turvautua kaupan basilikaan. Kun himotti tehdä pestoa eli kaupasta pari nippua baslikaa, kaapista pinjan siemeniä ja hyvää oliiviöljyä sekä parmesaania. Eikun sopivassa suhteessa morteliin ja jauhamaan. Lopputulos varsin maistuva, mozzarellan ja tomaatin kera meni koko satsi. Omaa basilikaa odotellessa!!

sunnuntai 23. toukokuuta 2010

Oman puutarhan satoa


Ekaa kertaa omaa parsaa maistamaan, ei niitä montaa noussut mutta makupalaksi kuitenkin.

lauantai 1. toukokuuta 2010

Vappu


Vappuun kuuluu oleellisena osana yhdessä olo ja ruoka. Tänä vappuna päätin juhlistaa vapua omalla vappu menulla. Käyttäen kauden parhaimpia tuotteita ja syksynkin satoa, seuraavan lainen siitä tuli:

Alkuun Juhla malja
Keitettyä parsaa ja ilmakuivattua kinkkua hollandaisekastikkeella
Etanat valkosipulivoilla
Hirvirulla, kasvikset ja kermaperunat punaviinikastikkeella
Sitruuna juustokakku
Tippaleivät & Sima

sunnuntai 25. huhtikuuta 2010

Salsaa


Perjantain pukkunaposteluun. Jostain syystä iskee salsan himo ja ei se lähde kuin itsetekemällä. Ei pysty enää kaupan tekeleitä syömään(ei moneen vuoteen). Näiten kanssa onnyttemmin dipattu kantolan ruissipsejä, ovat paljon kevyempiä kuin maissilastut.

Salsaan tarvitaan:

Kaksi keskikokosta sipulia, hienonnettuna
Chiliä tuore tai kuivattua
Tomaattimurskaa valutetuna
Mustapippuria
Öljyä
Viinietikkaa
Suolaa

Kuulotetaan sipulija chili öljyssä, lisätään tomaatti ja muuta aineet.
Annetaan kiehua jonkin aikaa ja jäähdutetään.
Määrät ovat suuntaa antavia, jokainen voi itse lisätä tomaattia tai sipulia milensä mukaan.

sunnuntai 18. huhtikuuta 2010

Pitzaa ja pastaa



Kameraa selatessa sattui silmään, muutama talven aikana tehty ruoka, joita ei ole tullut blogiiin laitettua. Pitza himo iskee juskus, yleensä perjantaisin. Liekkö mainoksen seurausta.Tuli site tehtyä kebabpitzaa, kun kylmiöstä löyityi itse tehtyä kebab-lihaa. Ei ollut pahaa ollenkaan. Pohja on on Jaimien keittokirjasta, mielestäni siitä tulee hyvä rapea, kun osan jauhoista korvaa durumvehnällä.

Broileria, pastaa, mangoa ja kermaa. Niistä syntyy taivaallista pastaa, senkun kruunaa vielä paholaisenhillolla. Kyseinen hillo on Puljongin valikoimista.

Syksyisiä makuja


Pakastinta kaivellessa, tarttui muutaman pussi kanttarelleja silmään. Kiitos Mummon niitä on riittänyt syötäväksi. Siitäpä sitten sunnuntain ruokaa värkkäämään. Seuraksi kanan filettä ja tietysti keitetyt perunat (tässä talossa ei perunaa yleensä syödä), kaiken kruunuksi kanttarelleista tehty muhennus. Tietys vielä salaattia. Menee vielä sarjaan kevyet ruuat, koska kerman valinalla saa muhennoksesta kevyemmän

sunnuntai 21. maaliskuuta 2010

Aiheeseen liityviä kirjoja


Kirjat kuuluvat elämääni, niin romaanit kuin tietysti keittokirjatkin. Onkin pakko laitaa parin kirjan kuvat. Toinen on oma ja se on tullut kahlattua kannesta kanteen monta kertaa. Nimittäin Herkkusuun kasvatus, kirja on vetänyt aika ajoin puoleensa uudelleen ja uudelleen. Mielestäni hienoja kuvauksia menneestä ravintoloista ja ruuan valmistuksesta. Yhden ravintolan edustallakin olen käynyt kirjan innoittama. Toinne on taas uusi löytö kirjastosta. Kirjat saavat haaveilemaan saman laisesta makumatkasta halki ranskan.

maanantai 8. maaliskuuta 2010

Mortteli


Pitkään olen haaveillut kunnon morttelista, jossa voisi jauhaa kaikenlaista. Jopa tahnoja. No tänä jouluna oli pukki kuullut toiveen ja paketista löytyi, vihdoinkin kunnon kivinen ja riittävän iso jauhantaväline. Nyt parikuukautta käytettyä ei voi kun olla tyytyväinen siihen. Jauhaantuu mausteet ja syntyy tahnat.

lauantai 6. maaliskuuta 2010

Cannelonit


Keveys jatkuu edelleen, samalla tulee laskettua valmiin ruuan kalorimääriä. Näin tietää todellakin miten raskasta tai kevyttä valmistettu ruoka on. suosikkien joukkoon on tullut uutena tulokkaana cannelonit, jauhelihatäytteenä. Jopa hirvenlihan sopii ohjeeseen mielestäni loistavasti. Alkuperäinen ohje on myllyn parhaat canneloni paketista jota on sitten pikkusen duunattu.

Aineksekset.

1 pkt canneloneja

Täyte:
500g jauhelihaa( Nauta-sika)
200g porkkanaa raasteena
200g sipulia kuutioina
2 valkosipulin kynttä
1 rkl lihafondia
270g valmista tomaattikastiketta(1/3 670g purkista)
pippuria
oreganoa
basilikaa
80g 15%juustoraastetta

Päälle:
2,5dl kevytja paksu4% kermaa
400g valmista tomaattikastiketta(loppupurkki)
70g juustoraastetta

Valmistus

1. Ruskista jauheliha ja lisää hienonnetut sipulit, raastettu porkkana, lihaliemi ja tomaattikastike. sekoita ja lisää lopuksi justoraaste. Elä keitä kastiketta.

2. Täytä putket pikkulusikalla ja lado ne voideltuun vuokaan vieriviereen. Yhdeksi kerrokseksi.

3. Kaada kerma ja loppu tomaattikastike putkien päälle sekä ripottele juustoraaste päälle.

4. Kypsennä canneloneja 225 asteisessa uunissa, alatasolla 25-30 minuuttia.

Näin valmisttetuna ruuan kalorimääräksi tulee 125kcal/100g

lauantai 30. tammikuuta 2010

Broileritagine ja sitruunakuskus


Uuden kevyen elämän parhaimpia ohjeita on brileritagine (Kokkaa kevyesti), mielestäni ohje toimii jopa ilman broileria. Ainakin tästä on tullut uusi meidän perheen lemmppari

4 Annosta, 225kcal/annos

2 tl öljyä
250g broilerin rintafileetä
1 punainen paprika suikaleina(poista kanta ja siemenet)
1 kuorittu sipuli hienonnettuna
2 valkosipulinkynttä murskattuna
1 tl jauhettua kanelia
1 tl jauhettua jeeraa
1/2 tl kurkumaa
4 tomaattia hienonnettuna
2 1/2 dl kanalientä
1 tlk (410/210g) mehuun säilöttyjä aprikooseja valutettuina ja viipaloituna

kuskus
1 dl kuskusia
2 dl kuumaa kanalientä
100g keitettyjä vihreitä papuja 5 cm:n paloina
172 sitruunan raastettu kuori ja mehu
suolaa ja rouhittua mustapippuria
2 rkl hienonnettua tuoretta korianteria

1. Kuumenna yksi teelusikallinen öljyä pinnoitetussa paistinpannussa. Lisää broilerin rintafileet ja paista niitä 3 minuuttia, kunnes ne ovat molemmilta puolilta kauniin värisiä. Käännä kerran paistamisen aikana. Ota broilerinpalat pannusta pois.

2. Kuumenna loput öljystä paistinpannussa. Lisää paprika sekä sipuli ja paista niitä 5 minuutia, kunnes ne ovat hieman pehmenneet. Lisää valkosipuli sekä jauhetut mausteet ja jatka paistamista minuutin ajan. Pane broilerin rintafileet takaisin pannuun. Lisää tomaatit ja kanaliemi. Hauduta kannen alla 15 minuuttia. Lisää aprikoosit ja jatka kypsentämistä 5 minuuttia.

3. Tee padan hautuessa kuskus. Kumoa suurimot kulhoon, kaada kuuma kanaliemi päälle ja peitä kelmulla. anna seistä 10 minuuttia. Sekoita kuohkeaksi haarukalla. Lisää pavut, sitruunankuoriraaste ja sitruunanmehu. mausta maun mukaan suolalla sekä mustapippurilla ja sekoita hyvin.

4. Tarjoile broileritagine kuskusin kanssa ja ripottele pinalle korianteria.

sunnuntai 24. tammikuuta 2010

Blogi lopultakin alkuun..

Nyt onse päivä jolloin tämä alkaa